Hur berättar man en story med swipe effekt på instagram?

Vi älskar att höra berättelser, men hur kan vi förmedla berättelserna digitalt?
Om en bild säger mer än tusen ord, hur många ord kan då flera bilder säga?

En bra berättelse förmedlar en känsla hos mottagaren, om vi känner något i kroppen så gör det att vi tror starkare på det som berättas. Känslorna du känner kan vara alltifrån ett skratt, eller tårar till att känna medkänsla eller ironi. För att kunna fånga och förmedla en känsla så behövs det att fotografen är närvarande och delar ögonblicket. Texten tillsammans med bilden kommer skapa din story. Lyckas du få till en bra berättelse så kan du också räkna med att ditt engagemang kommer att öka, dina kunders beteende ändras och människor kommer att känna något när de stöter på ditt varumärke.

92% av konsumenterna vill att annonser ska kännas som en story

Har ni provat swipe funktionen på instagram? Den är perfekt för att kunna berätta en story. Hur du gör?
Dela upp din berättelse i tre bilder.
Bild 1 - Ge din åskådare en överblicksbild som gör att man förstår vad inlägget eller artikeln handlar om.
Bild 2 - Gå lite närmare, det gör så du fångar känslan av att du får komma in i sammanhanget.
Bild 3 - Zooma in ordentligt på något som händer, då fångar du betraktarens uppmärksamhet.

Såhär kan du tänka vare sig du arbetar med instagram, artiklar, tidningsmagasin eller innehåll över huvudtaget. Men jag tänkte berätta lite mer om hur du kan använda det just för instagram.

Använd det på instagram

Vill du så kan du applicera tänket och bara med hjälp av swipe funktionen lägga in bilderna som nummer 1,2 och 3. Men man kan också skapa en helt annan känsla om du lägger lite mer tid för att få bilderna att flyta ihop.

stori.png

Jag utgår i detta inlägg från att alla kanske inte har photoshop/illustrator eller Sketch som jag ofta själv använder när jag gör dessa sliders, men vill visa att man på andra enkla sätt kan få till det alla fall. Men för att få dom att sitta ihop behöver ni använda er av någon av ovanstående program (vad jag vet).

När jag har satt ihop bilden i datorn så ser den ut såhär.

Denna är gjort i Sketch, där 3 bilder bara lagts efter varandra. Om man inte har dessa olika program kan man också testa  Figma  i sin dator för detta.

Denna är gjort i Sketch, där 3 bilder bara lagts efter varandra. Om man inte har dessa olika program kan man också testa Figma i sin dator för detta.

När jag har en lång bild så tar jag fram appen Panorama crop som jag personligen tycker är enkelt att använda. Den hjälper dig alltså att klippa isär bilden på rätt ställen för att passa på instagram när du lägger in dom i swipe funktionen.

Efter du har delat bilden i appen så är det dags att lägga upp den på Instagram. Här nedan ser du hur du väljer att skapa ett swipeinlägg (alltså ett inlägg med fler bilder efter varandra som ett galleri).

panorama.png

Den här appen är superbra för kanske har du inte satt ihop en lång bild, kanske har du en liggande bild som du vill ska få ta plats. En snygg solnedgång kan helt tappa känslan när man måste skala om det för att bara synas på en slide. Då kan det vara helt rätt att använda sig av swipe funktionen för att få känslan av en bild och berättelse som tar plats.

Som i detta fall, här i version 1 klipps så mycket bort som skapar stämning i bilden. Medans i version 2 får jag med allt jag tog hänsyn till när jag fotade och känns mer rättvis bild av hur jag vill förmedla känslan till andra som ser den.

Som i detta fall, här i version 1 klipps så mycket bort som skapar stämning i bilden. Medans i version 2 får jag med allt jag tog hänsyn till när jag fotade och känns mer rättvis bild av hur jag vill förmedla känslan till andra som ser den.

I ett inlägg där du använder swipe funktionen kan du också leka med att lägga in en film, kanske till och med blanda film med bilder för att få ditt inlägg extra levande. Rekommenderar er verkligen att leka runt och testa.

Appar som SwipeMix och Scrl låter dig också skapa kollage som är scrollbara. Testa dig fram till din favorit! (Panoslice för android).

Kommer du ihåg att tänka på det här så har du betydligt större möjlighet att påverka din målgrupp till att känna och uppleva något som får dom att skapa en stark relation till ditt varumärke.